13 Februari 2011

Tuhan tidak ada!!!???


Gambar Hiasan


Pada suatu hari seorang pelanggan masuk kekedai gunting. Si tukang gunting mula memotong rambut pelanggannya, lalu mereka mula berbual.Mereka membicarakan banyak hal dan berbagai variasi topik pembicaraan, lalu sesaat topik pembicaraan beralih tentang Tuhan. Si tukang potong rambut tiba-tiba berkata ,”Saya tidak percaya Tuhan itu ada”. “Kenapa anda berkata begitu ???” tanya si pelanggan.

“Begini, cuba Anda perhatikan di depan sana , di jalanan… untuk menyadari bahwa Tuhan itu tidak ada. Katakan kepadaku, jika Tuhan itu ada, Adakah yang sakit?, Adakah anak terlantar?. Adakah kemiskinan yang melarat? Adakah kekejaman berlaku? Jika benar Tuhan ada, tidak akan ada
sakit ataupun kesusahan. Saya tidak dapat membayangkan Tuhan yang dikatakan Yang Maha Penyayang akan membiarkan ini semua terjadi.”

Si pelanggan diam sambil berfikir, tapi tidak menjawab terus kerana tidak mahu memmulakan perdebatan.

Si tukang gunting menyelesaikan pekerjaannya dan si pelanggan pergi meninggalkan tempat si tukang gunting.

Beberapa saat setelah dia keluar dari kedai gunting itu, dia melihat seorang pengemis di jalan dengan rambut yang panjang, bergumpal., kumal yang tidak dicukur. Orang itu kelihatan kotor dan tidak terurus.

Si pelanggan masuk semula ke kedai gunting lalu berkata, “Kamu nampak lelaki dihujung jalan itu... “ tanya sipelanggan kepada tukang gunting.

“yang mana, pengemis comot itukah?, ye kenapa?” tanya si tukang gunting

“kamu tahu, sebenarnya TIDAK ADA TUKANG gunting rambut” kata si pelangan selamba.

Si tukang gunting tidak terima,”Mana boleh! Kamu tak boleh kata begitu ??”.“Saya disini dan saya tukang gunting, bukankah saya baru saja memotong rambut kamu”

“Tidak!” bantah si pelanggan.

“Tukang gunting itu tidak ada, sebab jika ada, tidak akan ada orang dengan rambut panjang yang kotor dan tidak terurus seperti orang yang di luar sana “tambah si pelanggan, .

“mana boleh tidak kah kamu lihat aku disini. Ah tidak, tapi tukang gunting tetap ada!”, sanggah si tukang gunting.

” Apa yang kamu lihat itu adalah salah mereka sendiri, kenapa mereka tidak datang kepada saya, tak kan saya harus pergi berjumpa dengan mereka semua, satu persatu, mana boleh, kalau mereka mahu kelihatan kemas dan bersih, seharusnya mereka yang datang kepada saya, bukan saya yang
harus mencari mereka”, jawab si tukang gunting membela diri.

“tepat sekali!!” kata si pelanggan menyetujui.

“Itulah point utama-nya!. Sama dengan Tuhan, TUHAN ITU JUGA ADA ! Tapi apa yang terjadi… orang-orang TIDAK MAU DATANG kepada-NYA, dan TIDAK MAU MENCARI-NYA. Oleh karena itu banyak yang sakit dan ditimpa kesusahan di dunia ini, banyak kekejaman dan perkara dasyat berlaku kerana kita tidak datang kepada Tuhan, tidak mahu mengenali dan menghayati apa yang di suruh dan diajar Tuhan kepada kita. Kita  menguruskan diri dan masalah dengan cara dan acuan kita. Akibatnya berlakulah perkara yang samasekali berlawanan, dengan apa yang Tuhan sediakan untuk orang-orang yang sentiasa mendekatkan diri dengan Nya.” Balas si pelanggan dengan yakin dan tersenyum.

Situkang gunting tertunduk malu, dalam hati dia membenarkan kata-kata pelanggan nya itu.

Moral : kadangkala Allah sengaja meletakkan kita ditempat yang sulit, dalam suasana yang sukar atau keadaan yang genting. TujuanNya; Agar  kita menyedari bahawa kita ada Tuhan (ALLAH SWT) . lalu pohonlah  pertolongan dari Nya, kerana TIADA YANG SUKAR BAGINYA KERANA IA YANG MENGIZINKAN SEGALA SESUATU ITU BERLAKU DENGAN KEHENDAKNYA.......



Related Articles

0 Komentar:

Amirrul Rabbani Rashid. Dikuasakan oleh Blogger.